Главное меню

Prey

Автор clearing, 25 апреля 2005 10:00:12

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

clearing

Юный Томми Хок из племени чероки ненавидит дедушкины рассказы о его великих предках. Он мечтает переехать куда подальше, забыть о своих корнях и начать жизнь с чистого листа. Его подруга Дженни, работающая в баре, придерживается совсем иного мнения. Они бы спорили и дальше, если бы однажды третью планету от Солнца не посетили инопланетяне. В считанные минуты гигантский корабль уничтожил резервацию, разнес в щепки бар, похитил всех, кто был дорог Томми (включая его самого) и спрятался на околоземной орбите.
Так начнется Prey, один из самых знаменитых долгостроев десятилетия. Хок - единственный, кто может пройти через огонь, воду и медные трубы монструозного крейсера-невидимки, спасти Дженни и предотвратить вторжение алиенов на Землю. Попутно Томми освоит учение чероки, в чем ему поможет дух дедушки, и откроет в себе неожиданные таланты.
Одна из сверхъестественных способностей - "spirit walking", астральная проекция, позволяющая Хоку невидимым проходить сквозь материальные объекты, разведывать местность, решать различные головоломки, подкрадываться к врагам и уничтожать их из призрачного лука. Правда, действовать надо осторожно: злодеи могут наткнуться на бесчувственное тело вошедшего в транс героя и употребить его в пищу.
Другое умение - "death walking" - обещает покончить с порочной практикой "quickload/quicksave" - убитого игрока отправляют не в главное меню, а во все ту же астральную плоскость. Быстро прикончив несколько тамошних зверушек, Томми возрождается во плоти. В борьбе с захватчиками нам поможет Коготь - дух сокола, которого наш протеже воспитывал в детстве. Умная птица выступит в роли переводчика с инопланетного языка на английский.
Скриншоты, опубликованные в свежем номере журнала "PC Gamer US", заставляют вспомнить недавний блокбастер id Software - в антуражах, до боли напоминающих Doom 3, гуляют поблескивающие пластиковой шкурой фрики. В ассортименте: гигантские вьючные животные, сросшиеся с седоками, близкий родственник кибердемона, толстые зомби-переростки, кибернетизированные насекомые высотой под три метра, гибрид велосираптора со взрослым Чужим, некто зубастый с чудовищных габаритов пушкой, стаи одичавших homo sapiens и... маленькие светловолосые девочки, чьи тела захватила кровожадная инопланетная дрянь.
Сходство объясняется родством технологий - Prey использует доработанный движок Doom 3. Главной "изюминкой" является принципиально новая система порталов, позволяющая "на лету" создавать дыры в ткани пространства-времени. Стоя у кромки такого портала, игрок увидит абсолютно иную часть судна. Переступив границу, он окажется в новом месте без каких-либо задержек или надписей "Loading". Еще одно необычное новшество - отсутствие лестниц; вместо этого инопланетяне и наш герой перемещаются по стенам и потолку. Обещано множество различных транспортных средств; одно из таких устройств - вооруженная капсула, позволяющая летать над внешней обшивкой материнского корабля.
Важные изменения претерпит и искусственный интеллект врагов - в отличие от своих туповатых коллег из Doom 3, алиены и плоды их бурной экспериментаторской деятельности научатся подыскивать укрытие, адекватно реагировать на действия игрока и вообще бояться за сохранность своих уродливых тушек. Ведущий дизайнер Human Head Studios утверждает, что Prey гораздо светлее, нежели творение id, а пространство не ограничено узкими коридорами.
В отличие от насквозь пародийного Duke Nukem 3D, Prey - мрачный шутер, раскрывающий тему похищения людей инопланетянами с не меньшей серьезностью, чем телесериал "Секретные материалы" (хотя вышеупомянутые девчушки наводят на мысли об обратном). 3D Realms, контролирующая разработку игры, намерена уделить особое внимание мотивации и тревогам главного героя, наделить смыслом процесс уничтожения врагов, а заодно - показать настоящую лав-стори, да так, что в вашем доме не останется ни одного сухого платка. Для пущей убедительности сценаристы проштудировали тонны литературы об американских индейцах и племени чероки, в частности.
Так это или нет, мы сможем узнать только в конце нынешнего года. Что же касается Duke Nukem Forever, то эту игру мы, скорее всего, вновь увидим лишь на Е3 2006. По мнению руководства 3D Realms, этот долгострой еще рано показывать широкой публике, хотя репортеру PC Gamer в порядке исключения Джордж Бруссард устроил 20-минутную демонстрацию свежего билда. В настоящий момент DNF находится на стадии сборки; большинство видов оружия, существ и уровней уже созданы, а фирменная интерактивность присутствует в достаточной мере. По утверждению автора заметки, "это - тот самый Дюк, которого мы все полюбили в 1996-м".
http://clearing.strana.germany.ru/pray00.jpg
http://clearing.strana.germany.ru/pray02.jpg

Добавлено позже
http://clearing.strana.germany.ru/pray01.jpg
http://clearing.strana.germany.ru/pray03.jpg

Chuzhoi

М-да, затянули ребятки... Обещали ведь в 1998-м.
Кстати, система порталов неплохо работала в том же 98-м в Unreal 1.

dSpair


clearing

Супер!

dSpair

Первые два скриншота мне лично не очень понравились. Выглядит как какой-то средней паршивости Mission Pack для Doom 3, даже текстуры почти такие же. А вот последний - уже неплохо. Хотя, опять же, уж очень похоже на Doom 3... Для сравнения посмотрите на Quake 4, что на том же движке, но сходства никакого.

clearing

По поводу сравнения согласен.

Vorob

ЦитироватьПервые два скриншота мне лично не очень понравились. Выглядит как какой-то средней паршивости Mission Pack для Doom 3

На первом скрине, на полу, текстуры такие же "четкие" как в дум 3
На втором скрине очень красивый блум, в думе такого небыло...


dSpair

http://www.livejournal.com/users/squaracter/20770.html
Бывший член Human Head Studios, работавший над Prey, опубликовал совершенно разгромный текст, в котором называет 3d Realms сборищем идиотов, самой отвратительной разработческой студией в мире и так далее и тому подобное. Довольно интересный текст. Что самое интересное, текст написан не в стиле "АНИ ВСЕ УБЛЮДКИ!!!!!11111", а вовсе даже с приведением всяческих фактов и, надо сказать, даже с попытками ударжаться в рамках корректности. Что касается самих игр, то он особого позитива от них не испытывает.
Что еще более удивительно, Джордж Бруссард оправдывается. Странные они, эти разработчики.

Chuzhoi

Забавно, с утра еще смотрел, а сейчас не пускают.
Судя по тому, что я мельком у спел прочитать с утра, можно было и так догадаться, как обстоят дела у 3DR - судя по количеству выпущенных за последние 8 лет игр. Я вообще удивлен, что проект Prey все еще существует - честно говоря, я сначала принял эту новость за запоздалую первоапрельскую шутку.
Впрочем, если у кого-то сохранился текст из ЖЖ - может, выложите его тут?

dSpair

Да, действительно, не пускают... Жаль, я текст не сохранил.

UrZeit

I'm only going to say this once.
I've had this post in me for a long, long time now. Now is as good a time as any for it.
At my former place of employment, I worked on the game featured on
this magazine cover. Albeit only for what amounts to an eyeblink in the game's long, expensive, wasteful, incompetently mismanaged development process. So I see that cover up on Kotaku (whose post-MattG editor has been a constant disappointment by the by), read "the legendary creators of Duke Nukem", and figured some facts are in order before the E3 unveiling and inevitable marketing orgy.
Now that Acclaim have shuffled off, 3D Realms is uncontested as the most embarrassing company in the game industry. PC, console, handheld, hardware, software, you name it: Most. Embarrassing. Company. I'll explain why.
- The first and most important thing to know about 3DR is that they are All Mouth. Last game they actually produced? Shadow Warrior, a DOS game from 1997 - which doesn't even technically count as it was handled in part by an external team. Please excuse me if I flinch at the use of "legendary" to describe a company that has never produced a game for the Windows platform. They made exactly one good game, a late-Doom-era FPS that was hardly the most remarkable of its time, and have managed to parlay its success into a mini-empire predicated entirely on their ability to convince press, publishers and gamers alike that they are something more than a pack of incompetent shysters.
- 3DR have presided over the development of the two most ineptly mismanaged games in the history of the industry, DNF (hereby known as The Game That Is Never Going To Come Out) and Prey. There are plenty of reasons these games have sucked up such a shocking quantity of time, money and manpower, but they all boil down to the basic incompetence of the company leaders. DNF alone has had been in development for no less than three different engines, with significant amounts of content created for each failed iteration. That means three whole games worth of art content, mostly flushed down a gigantic toilet.
- For the past 7-8 years, 3DR's role in the industry has been indistinguishable from that of a publisher. They approach a relatively unknown and unproven independent developer, offer to fund development of a game concept of their own choosing in exchange for near-total creative control, and reap most of the profits if the game is successful. And then brag about how much money they managed to bilk out of the IP sale on a public forum (when people insinuate that you didn't bilk quite as much money out of them as you really might have). Explain to me how this is different from the current publisher-developer system, which is widely acknowledged (even by 3DR itself) to be a big cause of the long-term creative crisis this industry faces.
- 3DR is a severely low-class outfit. Their idea of workplace entertainment? "Stripper Day", in which women are paid to walk around the office during work hours serving drinks to employees at their desks. And let's not forget their impeccable racial sensitivity, on display in such games as Shadow Warrior, in which cringeworthy Asian stereotype protagonist "Lo Wang", after firing the game's BFG-like nuclear superweapon, exclaims "HM! JUST LIKE HIROSHIMA!!" And get ready for the revelation at E3 next month that Prey's Cherokee protagonist (Cherokee, you know, the most maligned and mistreated native group ever) will be named "Tommy Hawk". I shit you not. I guess they weren't happy with "Talon Brave", which was merely stupid rather than insulting and stupid.
Other instances of poor taste abound, ranging from the "hilarious" anime girl poop jokes ("OH! YOU GO POOPIE!") and dick jokes ("You want to Wash Wang, or you want to Watch Wang Wash Wang?") in SW to the downright creepy fact that every single female character in a 3DR game to date has been killable for no explained reason - strippers, half-naked anime girls, and the easter egg in which Lara Croft is naked and tied up - ha ha, way to good-naturedly rib the competition guys. In conclusion, UGH.
- 3DR think their customers are idiots. This has in large part become a self-fulfilling prophecy. Not many people can control a protagonist named "Max Payne" and not have their intelligence insulted. Max Payne. Duke Nukem. Lo Wang. Tommy Hawk. These are punchlines to fourth grade schoolyard jokes, but step into the 3DR reality distortion field and they'll tell you they are all "winning brands" that were "carefully constructed with maximum hit potential in mind". Which is to say, they think they've discovered the magic formula for selling product to the Homer Simpsons of the world.
- 3DR treat their employees like shit. Unless they have drastically changed their practices in the past few years, their wages are one of the lowest for a D/FW area game company. They make up for this by "paying" employees in advance royalties on DNF - The Game That Is Never Going To Come Out. Under this hilarious system, employees go into debt with their own employers because no real money is actually coming in from those advance royalties on The Game That Is Never Going To Come Out. If and when they leave the company, the employee has to pay this off. 3DR effectively traps their employees by doing this, which I'm sure is awesome for morale. Perhaps you can start to see why DNF is The Game That Is Never Going To Come Out, and why 3DR's only sustainable business has become generating cash with the hard work of others to feed their own astonishingly inefficient internal crap factory.
- 3DR understands that it's much better to rip off something that's already been successful than come up with shit on your own. This one is so obvious even geek demigod Bruce Campbell called them on it. Miller did some damage control after the fact, saying he had talked with Bruce and that Bruce had "apologized". Scott apparently collects apologies like other people collect postcards.
And of course the Matrix "bullet-time" ripoff. 3DR/Remedy have sworn up and down that the ability to slow down time was a key feature of MP from the very start, but we'll just have to take their word on that. The fact is, the gaming public only saw that feature for the first time at E3 2000 - well after the Matrix had been released and turned Gondry's "frozen moment" effect into a widespread fad. They certainly weren't the last people onto this bandwagon, but then others didn't have the gall to have the term trademarked. Industry leaders indeed.
- Scott Miller is a world-class sleazeball. I don't know much about Broussard, other than that he's generally unpleasant in online situations and has a very big mouth. Miller, though, was my personal anti-Christ for a while. The Max Payne IP sale inflated his ego to beyond dangerous levels, and eventually he must have realized that he needed to pass on his marketing genius to the rest of the world. So he set up a blog, complete with creepy-ass personal photo, bought out a massive range of related Google PageRanks (search for almost anything on "game development" and you'll find his blog), recruited a large personal cheering section from the mouthbreathers on the official 3DR forums (truly only the most pathetic of the pathetic have hung around this long waiting for The Game That Is Never Going To Come Out), submitted every post he made to Slashdot Games and has post-facto edited out anything unintentionally incriminating (replacing instances where he says "marketing-driven game design" with "positioning-powered game design", etc).
In summary, he is the Dark Side of Marketing, incarnated on this earth. In a better world, everyone would be laughing at him. What scares me is that he has a loyal following. People think of him as a good game designer, when really all he is pushing are Easy Answers and the worst kind of cynicism.
That's how 3DR works. They try come up with some concept that's a guaranteed money-chaser, with a gimmick that taps into what's currently "hot", and pass that off as game design. They then either spend forever implementing that concept or get someone else to make it, and pimp it to hell and back, buying mindshare wherever possible. They have doubtlessly been involved in "guerilla marketing" shenanigans, which is dot-com speak for "paying people to pretend they are ordinary people who are genuinely interested in your product rather than paid PR mouthpieces", and in true late-to-the-party copycat fashion they've got their own halfassed viral marketing campaign.
I don't want to see my former employer go under, but honestly if Prey succeeds I don't think that is necessarily a guarantee of survival. Given the long-term damage 3DR is in fact doing to the industry, I think it's probably better if the game tanks. This will burn through the cash from the MP IP sale, and put 3DR closer to financial insolvency, which may force them to push out DNF before it's ready, ruining their reputation and exposing the naked emperor for what he is.
In the meantime, I intend to carry on my campaign of spreading the truth about these scumbags, where necessary, and ignoring what will no doubt be a deluge of hype. I encourage everyone else to do the same. A game industry in which 3DR is successful and respected is ultimately corrosive to the soul of videogames and the people who make and care about videogames. We will all be much better off when they have jumped ship to the porn industry.
[Исправлено: UrZeit, 16 мая 2005 20:43]

clearing

В ЖЖ стали удалять неактивных пользователей. Раньше их не трогали. Сейчас сообщают и дают времени один месяц.

Vorob

Не склонен верить в эту писанину, т.к. подсознательно испытываю уважение большое 3DR... А написать можно что угодно... Малоль как ему так насолили...
[Исправлено: vorob, 17 мая 2005 8:23]

dSpair

ЦитироватьНе склонен верить в эту писанину, т.к. подсознательно испытываю уважение большое 3DR... А написать можно что угодно... Малоль как ему так насолили...
Да, но сам факт того, что Бруссард оправдывался, наводит на размышления... Если бы это был вздор, любой нормальный человек бы просто не обратил бы на него ни малейшего внимания.

dSpair